Türklerin Altın Çağı
Yazarı : Prof. İlber ORTAYLI
Türü : Deneme
Kategori : Ortaöğretim / Yetişkin
Kitabın Yorumu
Ülkemizin önemli bir
değeri, kazanımı olan Prof.Dr.İlber Ortaylı'nın; Türkler'in tarih sahnesindeki
yerini ve önemini o dönemin komşu coğrafya ve halkları ile kıyaslayarak
anlattığı bir kitaptır. Derin tarih bilgisine sahip olmayan çoğunluğumuz için; tarih
okumalarından ne kadar uzak olduğumuzu bize hissettiren bir kitap. İçeriğindeki önemli bilgileri ve farklı yorumları ufuk
açıcı bir niteliğe sahip. Kitabın isminde yer alan "Altın çağ"
vurgusu ile kasdedilenin Osmanlı Dönemi ve o çağdaki Türk Devletleri
(Timurlular, Altın Orda Devleti ve Kırım Hanlığı) olduğu kabul edilirse, önceki
çağlardaki Türk Tarihinin hem yazım (kayıt altına alma geleneği) olarak hem de
organizasyon/devlet sisteminin gücü bakımından daha sönük olduğu akla
gelmektedir. Kitabın bir hedefi de; sönük olan bu dönemlerin araştırılmasının
teşviki olsa gerek. Bu araştırmaların ancak, çağdaş milletlerin ve halkların
tarihlerinin incelenmesi yoluyla mümkün olduğu (Türklerin kendi tarihlerine ait
kayıtların azlığı nedeniyle), dil bilgisi gerektiren bu gayretin ise ciddi
tarihçileri, tarih eğitimini gerektirdiği kitapta açıkça belirtilmektedir.
Yazılanlar dikkate alındığında, milletimizin tarih bilinci ve ülkemizin tarih
eğitiminde alınacak çok yol olduğu anlaşılmaktadır. Özendirme ve yönlendirme
vurgulu anlatılan; Rusya, Macaristan ve Polonya tarih çalışmaları da bize
aynı gerçeği işaret ediyor. Her ne kadar yazar, tarih yazımının geleceği
için ümitli olduğunu belirtse de, temenni ifade eden bu sözlerini destekleyecek
ümit vadeden bir bilgiye kitap metninde rastlayamıyoruz. Kitabı, içeriğinin
doluluğu, kavram fazlalığı ve kelime zenginliği nedeniyle hızlıca okuyup
hazmetmek pek mümkün değil. Bununla birlikte, İlber Hocanın aşina
olduğumuz anlatım üslubu ve akıcı dili, kitabı okumayı zevkli hale
getiriyor. Hemen her sayfaya serpiştirilen özet bilgi kutucuklarıyla
desteklenen soru-cevap formatındaki anlatım şekli de, okuyucuya kitabı
sevdiriyor. Bazı soruların cevap metinleriyle tam örtüşmemesi, hazırlanan
metnin sonradan soru-cevap formatına sokulduğunu akla getirse de; kitabı
okumayı özendiren başarılı bir editoryal gayretten de bahsetmek gerekir.